تبلیغات
.: جهاد مقدس :. - ماهیت علوم اجتماعی؟!

ماهیت علوم اجتماعی؟!

یکشنبه 19 دی 1389 23:31

 
ارسال شده در: /افسران جوان جنگ نرم ،

بِسمِ اللهِ الرَّحمَن ِالرَّحیِم

"السَّلامُ عَلیکَ یا اَباعَبدِالله وَ عَلی الاَرواح ِالَّتی حَلَّت بِفِنائِک، عَلَیکَ مِنِّی سَلامُ اللهِ اَبَدًا مَابَقیتُ وَ بَقی الَیلُ وَ النَّهار، السَّلامُ عَلَی الحُسَین وَ عَلَی عَلی بن ِالحُسَین وَ عَلَی اَولادِ الحُسَین وَ عَلَی اَصحَابِ الحُسَین وَ رَحمَة ُاللهِ وَ بَرَکَاتُه".

    در رشته­های تحصیلی که ریشه و پایه­اشان پس از جنگ ­های جهانی و با حمایت بنیادهای یهودی بنا گردیده، دشوار است بخواهی حرکتی خلاف جریان و بر پایه اعتقادات دینی ات انجام دهی. رشته­هایی که نظریاتش را همچون وحی مُنزَل و نسخه­ای شفابخش برای تمام بشریّت مطرح کرد، بدون توجه به این امرکه آیا آنها توانستند مشکلی از مشکلات اروپای از هم­گسیخته و امریکای آشفته از ازدحام مهاجران را به درستی حل کنند، یا تنها اهرمی شدند برای ثروت اندوزی و آقایی یهود بر دنیا؟

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خودباوری­هایی که به تَبَع آن در جهان رخ داد، بی اعتباری اکثر آن ادعاها اثبات گردید. یهود که فاصله ای میان خود و سروری کامل بر جهان نمی دید، تاب نیاورد و عزمش را جزم کرد تا از تنها برگ برنده اش که مطالب و محتوای واحدهای درسی است، در تربیت فرزندان حضرت آدم(علی نبیّنا وآله و علیه السلام) به عنوان بردگانی به اصطلاح آکادمیک سوء استفاده کند.

 آنها بخوبی می دانند که مفاهیم اصیل اسلامی، دشمن سرسخت آقائی شان برجهان است، پس در وانفسای آشفته بازاری که در جهان برپا کرده بودند، خود را آقایان عرصه علم معرفی کرده و در مفاهیمی که ارائه دادند، دین را مانع رشد و ترقّی بیان کردند. امّا از آنجا که به نص صریح قرآن فطرت انسان بر دینداری است، در مواردی نیز که ناچار به همراهی با دین شدند، دینی در جهت حفظ مطامع خویش معرفی و ارائه نمودند.براین اساس به نظر می رسد اکثر مشکلات در جوامع مختلف جهان، از سوی دانش آموختگان علوم اجتماعی بر جوامع تحمیل می شود.

در این میان، در ادامه روندِ بیداری اسلامی؛ ارائه و اجرای پایان­نامه­های تحصیلی منطبق با اصول و اعتقادات اصیل اسلامی در رشته­های مذکور از سوی افسران جوان مسلمان، کاری است قابل ستایش. نکته ظریف و قابل تامل آن که،اندیشه ورزان جوان باید بدانند که در مراحل پژوهش، تنها به آموزه های شخصی اکتفا کردن نیز خطاست و چه بسا فرد و در مرحله بالاتر، جامعه را گرفتار جهل مرکب می سازد. پس راهنمایی واستمداد از عالمان و بزرگان دین امری اجتناب ناپذیر و عقلانی ست.

حضرت امام جعفر صادق(علیه السّلام) در حدیثی در باب اهمیّت مباحثات­ علمی، همنشینی با علما، حضور در مجالس علما و نکوهش همنشینی با افراد نادان، می­فرمایند: ا" ...رحمت خداوند شامل حال فردی شود که امر ما را إحیا کند". معنی­کرده­اند که إحیاء امر آنها، یعنی" معرفی ولایت آنها و حجّیت آنها"!

 متن عربی روایت به همراه اسامی راویان حدیث برای مداقّه اهل­علم :ا" الأمالی للشیخ الطوسی الْمُفِیدُ عَنِ ابْنِ قُولَوَیْهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ عِیسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ ا... جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لِخَیْثَمَةَ؛ یَا خَیْثَمَةُ أَقْرِئْ مَوَالِیَنَا السَّلَامَ وَ أَوْصِهِمْ بِتَقْوَى ا... الْعَظِیمِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْ یَشْهَدَ أَحْیَاؤُهُمْ جَنَائِزَ مَوْتَاهُمْ وَ أَنْ یَتَلَاقَوْا فِی بُیُوتِهِمْ فَإِنَّ لُقْیَاهُمْ حَیَاةُ أَمْرِنَا قَالَ ثُمَّ رَفَعَ یَدَهُ ع فَقَالَ رَحِمَ ا... امْرَأً أَحْیَا أَمَرَنَا"(مجلسی، 1385ه.ق: ج1، 200). باب 4، مذاكره العلم و مجالسة العلماء و الحضور فی مجالس العلم و ذم مخالطة الجهال... .

تأکیدِ همواره اسلام بر تعقّل و علم­آموزی است، همان­گونه که خداوند در قرآن­کریم با عبارات مختلفی بارها فرموده­اند: ا"أَفلا تَعقلون" ... آیا اندیشه نمی­کنید؟ این امر را بایستی بیانگر غنای دین اسلام دانست که برای درک عظمت و حقّانیّت دستوراتش، نیاز است که اهل علم و تفکّر باشی! و عقل آن است که راهی از ظلمات به سوی نور برای آدمی پدید آورد، چه­آنکه امیرالمومنین(علیه السّلام) به نقل تاریخ فرموده­اند: آنچه معاویّه می­کند شیطنت است و نه تعقّل! همچنین دانش، علوم­طبیعی­و انسانی همانند ریاضی، فیزیک، فلسفه، جامعه­شناسی و نظایر آن که انسان را از ماده به ماده می­رساند منظور نیست. بلکه عقل­ِالهی مدّنظر است که انسان را از زمین به آسمان سوق می­دهد. اهل­بیت(علیهم السّلام) به عنوان مربّیانِ حقیقیِ­­الهی­ برای معرفی دینی­کامل و هادی­بشریّت، از سوی خداوند(عزّوجل) برگزیده شده و به شایستگی وظیفه خویش را محققّ کردند. همان­گونه که خداوند در قرآن­کریم بارها از شایستگی برگزیدگان خویش سخن فرموده­اند.

اوّلین انسان پیامبر بوده و خداوند به نصّ قرآن­کریم می­فرمایند: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ ... (سوره مبارکه بقره، آیه 31) و ایشان نیز این علوم الهی را به ذرّیه و فرزندان خویش منتقل نمودند. بررسی و مطالعه اخبار و روایات اهل­بیت(علیهم السّلام) به مناسبت رشته تحصیلی، راه گشایی است تا ضمن بیان علم­سرشار و مخاطب­شناسیِ عالمانه و تیزبینانه ­ایشان، بیان گرددکه آنچه به عنوان نظریات ارتباطات­انسانی در حوزه علوم­ارتباطات اجتماعی بیان می­گردد، امر تازه­ای نبوده و در قرون گذشته، اصول دقیق­تر و صحیح­تر آن توسط اولیاء الهی و معصومین(علیهم السّلام) بیان گردیده است. و ایشان در عملکردشان نیز این امور را اجرا می­نمودند. آنچه امروز به عنوان تحفه غرب به دانشجویان عرضه می­شود، بیانگر بی­اطلاعی ترویج­دهندگان، از نوع عملکرد ائمّه(علیهم السّلام) است که خیال می­کنند این امور مطالب تازه­ایست که غرب برای ما آورده، بلکه بعکس، آنان ریزه­خوار علم انبیاء و اوصیاء­الهی(علیهم السّلام) بوده و هستند.

     محیطی آرام و علمی، با اطمینان از حفظ این آرامش تا انتهای بحث، یکی از مهم­ترین موارد در مباحث علمی است. ایجاد چنین شرایط و حفظ آن نیازمند اصول و موازینی است که طرفین بحث بایستی بدان پایبند شوند. به نظر می­رسد علوم اجتماعی و به ویژه علوم ارتباطات غربی در ایران، با تئوری­ها و نظریاتی­که بیان می­کند، فضایی کم­مایه از ارزش­های انسانی و تهی از ارزش­های الهی را برای دانشجویان و پژوهشگران این عرصه ایجاد کرده است. بر این ­اساس بایستی افسران جوان در اقیانوس اندیشه­ورزی اسلامی قدم گذارند تا ضمن بهره­مندی از این بحر علمی، قطره­ای شوند برای بهره­مندی سایر پژوهشگران این عرصه! در هر حرکتی نیاز به یاری و همفکری اهالی آن حوزه معرفتی، امری غیرقابل انکار است. سختی کارهای پژوهشی، زمانی که ابتکار و خلاقیّت نیز بدان افزوده گردد، دو چندان می­شود که با همراهی­ بی­دریغ اطرافیان بی­اهمیّت­تر از آن می­گردد که مانعی در مسیر بالندگی پژوهش شود. آن­چه تأسّف­برانگیز است، بروز مشکلات و دشواری­های جاهلانه عدّه­ای­است که سنگ در راه شده و ذهن را فرسوده می کنند، بی آنکه هیچ­گونه ارزشی برای مطرح شدن و جایگاهی برای بروز آن مسائل باشد. شاید اگر افراد به توانایی های­جسمی و استعدادهای خویش آگاه شوند و از ورود به هر حوزه مسئولیّتی خودداری کنند، حداقل پژوهشگران و دانشجویان اندیشه­ورز را گرفتار مسائل بی­ارزش و سطحی نمی­سازند... .


 




هم اندیشی