تبلیغات
.: جهاد مقدس :. - اسلامی کردن دانشگاه ها

اسلامی کردن دانشگاه ها

دوشنبه 24 مرداد 1390 22:55

 
ارسال شده در: راه در کلام عالم دین ، /افسران جوان جنگ نرم ،

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ، عَبدَیکَ وَ وَلیَّیکَ وَ ابنَی رَسُولِکَ وَ سِبطَی الرَّحمَة، وَ سَیِّدی شَبابِ اهلِ الجنَّة، اَفضَلَ ما صَلَّیتَ علَی اَحَدٍ مِن اَولاد النَّبیینَ وَ المُرسَلینَ، الَّلهُم صَلِّ علَی الحَسَنِ بنِ سیِّد النَّبییِّنَ وَ وَصیِّ أمیرِالمُؤمنینَ، السَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ رسولِ الله، السَّلامُ عَلَیک یَابنَ سَیَِّد الوَصییّنَ، أشهَدُ أنَّکَ یَابنَ أمیرِالمُؤمِنینَ اَمینُ اللهِ، وَ ابنُ اَمینه، عِشتَ مَظلُوماً وَ مَضَیتَ شَهیداً، وَ أشهَدُ اَنَّکَ الإمامُ الزَّکیُّ الهادِی المَهدیُّ، اللَّهُم صَلِّ عَلیهِ وَ بَلِّغ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنّی فی هذهِ السَّاعَةِ أَفضَلَ التَّحیَّةِ وَ السَّلامِ.

از منظر استاد جوادی آملی، جدایی و نزاع علم و دین یا  به عبارتی عقل و دین، محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین است و بر این مبنا قرار دارد که عقل در معنای وسیع آن، که علم نیز یکی از نمودهای آن است؛ در مقابل دین است و معرفت بشری، بیگانه و جدای از معرفت دینی است. لازم به ذکر است این کتاب توسط آقای دکتر واعظی، از صحبتهای استاد جوادی آملی تدوین شده است و انتشارات اسراء آن را به چاپ رسانده است.

تاکید استاد بر این است که عقل همگام با نقل-کتاب و سنت- تامین کننده ی معرفت دینی است و چتر دین بر سر این دو منبع گسترده است. تاکید ایشان بر این امر به این نکته می انجامد که معرفت عقلانی و دانش علمی بیرون از قلمرو معرفت دینی نیست و هرگز عقل به عنوان یکی از منابع معرفت دینی در مقابل دین قرار نمی گیرد، بلکه عقل در برابر نقل است؛ نه در برابر دین (واعظی،1387: 10)

طبق فرمایش مقام معظم رهبری، باید در حوزه علوم انسانی مجتهدانه عمل کرد. و به بیان ایشان باید اجتهاد کرد.

منزلت عقل در هندسه معرفت دینی _کتابی از استاد جوادی آملی

معرفی کتاب:
این کتاب علی رغم عنوان پیچیده و ثقیلی که دارد به تبیین ارتباط علم و دین و به خصوص ارتباط علوم دانشگاهی و مفاهیم دینی می پردازد و پاسخی مناسب به این سوال می دهد که آیا اصولاً علم غیر اسلامی داریم یا نه؟
در ادامه، استاد جوادی (دامة ظله) با توجه به مسائل فوق، به مسأله مهم و ارزشمند "اسلامی شدن دانشگاه ها" پرداخته و راه کارهایی برای این موضوع ارائه داده اند.

کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت دینی" دارای 2 بخش است که بخش اول با عنوان منزلت عقل دارای 4 فصل است . فصل اول با عنوان تحلیل مفاهیم پایه مسائلی چون مراد از دین، مراد از عقل و وحی و نقل می پردازد .فصل دوم با عنوان شأن عقل در قلمرو دین موضوعاتی چون عقل و بعد هستی شناختی دین، عقول کامله و بعد هستی شناختی دین، عقل و بعد معرفت شناختی دین، محدودیتهای ادراکی عقل در حوزه دین را بررسی می کند.فصل سوم با عنوان نسبت عقل و نقل در قرآن و فصل چهارم با عنوان تعارض عقل و نقل اختصاص دارد.

بخش دوم این کتاب شامل آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل است که دارای 4 فصل می باشد. فصل اول با عنوان تعارض علم و دین، موضوعاتی چون فرضیه نه علم است و نه علمی، معنای حجیت علم، محدودیت قلمرو تجربه، تمایز تعارض با دین از محاربه با آن و نفی توازی علم و دین بررسی می کند.

فصل دوم این کتاب با عنوان اسلامی کردن علوم و دانشگاهها به راه حل اسلامی کردن دانشگاه می پردازد .فصل سوم با عنوان تأثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی به مسائلی چون تصحیح تبویب علم اصول، نسبت کلام و فلسفه با دین، قلمرو دین و مسئله خاتمیت می پردازد. فصل چهارم از این بخش مسئله تفکیک را بررسی می کند که از مدعیات مکتب تفکیک، وحی ناب و خلوص فهم، اختلاف فهم در علوم نقلی، همگامی عقل و نقل ، تفسیر، تطبیق و تأویل تشکیل می شود.

در پایان این کتاب به فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام، کتب و منابع اشاره شده است .

علم تجربی موجود معیوب است، زیرا در سیری افقی به راه خود ادامه می دهد، نه برای علم و طبیعت مبدئی می بیند و نه غایت و فرجامی برای آن در نظر می گیرد و نه دانشی که خود دارد عطای خدا و موهبت الهی می یابد.
این نگاهی که واقعیت هستی را مثله می کند و طبیعت را به عنوان خلقت نمی بیند و برای آن خالق و هدفی در نظر نمی گیرد بلکه صرفا ً به مطالعه لاشه طبیعت می پردازد و علم را زاینده فکر خود می پندارد نه بخشش خدا، در حقیقت علمی مردار تحویل می دهد، زیرا به موضوع مطالعه خویش به چشم یک مردار و لاشه می نگرد، چون بال مبدا فاعلی و نیز بال مبدا غایی از آن کنده شده است.
احیای این مردار و بر طرف کردن نقص این دانش معیوب که ازاین احیا به اسلامی کردن علوم و دانشگاه ها تعبیر می شود به آن نیست که مظاهر و برنامه های اسلامی و دینی را در محیط و فضای دانشگاه ها و مراکز علمی وارد نماییم، مثلاً در محیط های علمی و دانشگاهی نمازخانه و مسجد بسازیم و یا کتاب های درسی دانشگاه ها را با بسم الله و آرم جمهوری اسلامی چاپ نماییم و ... .
اسلامی کردن علوم در گرو تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است... .

برداشت از:سایت پاتوق کتاب

در ارتباط با همین مطلب، مقاله حجة الاسلام دکتر احمد واعظی(تنظیم و تحقیق کتاب با ایشان بوده) را در فصلنامه حوزه و دانشگاه بخوانید. 

تذکر مهم:

جهادمقدس، نظر تائیدی یا رد نسبت به سایر مقالات فصلنامه ندارد، و این لینک را صرفا برای مقاله دکتر واعظی، در اختیار قرار داده است. اما مطالعه کتاب استاد جوادی آملی را به همه پژوهشگران دغدغه مند توصیه می کنم، که اگر نخوانید ضرر کرده اید. در برابر همه حرفهایی که از اساتید رنگارنگ در دانشگاه ها  شنیده اید، صحبت هایشان مبیّن و راهگشاست مثل راه میانبر!

قیمت: 35500 ریال، پاساژی در میدان انقلاب کتابهای ایشان را دارد، آدرسش را درج می کنم بعدا.




هم اندیشی