تبلیغات
.: جهاد مقدس :. - دو سالگرد تاریخی؛کریسمس-انتفاضه!...

دو سالگرد تاریخی؛کریسمس-انتفاضه!...

سه شنبه 28 آذر 1385 07:12

 
ارسال شده در: پروفسور حمید مولانا ،

"آن طفل گفت همانا من "بنده خدا"هستم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.... و "سلام حق بر من باد روزی که بدنیا آمدم و روزی که از جهان بروم و روزی که برای زندگانی ابدی آخرت باز برانگیخته شوم! (آیات شریفه 30و31 سوره مبارکه مریم سلام الله علیها)

دوشنبه 4 دی ماه،مصادف با دو سالگرد تاریخی است، یکی قدیمی و دیگری معاصر، هر دو سنتی و هر دو به تناسب خود جهانی و بین المللی!

  دنیای مسیحیت تولد حضرت عیسی مسیح -علیه السلام- را تحت عنوان "کریسمس" جشن میگیرد و برای فلسطینی ها و امت اسلامی نه تنها تولد یکی از پیامبران تاریخ است بلکه سالگرد انقلاب فلسطین یا "انتفاضه" است!

 هر دو واقعه آغاز نهضت و مبارزه علیه "گمراهی" و "ملی گرایی" و "طایفه پرستی" در قوم یهود بود و هر دو نهضت از نهادهای سنتی و توحیدی که صلح  و عدالت پایه های اصلی آنها را تشکیل می دادند، سرچشمه می گرفت. در پیشاپیش هر دو رستاخیز،نسل جوان بود و ابعاد و تاثیرات هر دو خیزش بین المللی و سیاسی و دینی!

  هر دو بیداری و تحرک بسیجی و علیه ظلم وستم بود و برای آزادی "بیت المقدس"، شهری که تبعیض نژادی نباید در آن راه یابد و وحدت گرایی و احترام به حقوق بشر و انسانیت باید در آن حکمفرما باشد!

سالگرد "انتفاضه" تحت حملات نظامی و تبعیضات قومی و ملی نشانه "مقاومت امت اسلامی" و نمونه گسترش مبارزات علیه نظام جهانی شده است!

...

 

ظهور حضرت عیسی -علیه السلام- در حقیقت پاسخی بود به انحصارگرایی و قوم گرایی یهودیت و ترویج برادری و خواهری انسانیت، ولی طولی نکشید که رهنمودهای این پیامبر در نظام امپراطوری روم دفن گردید و "کلیسای مسیحیت" با اتحاد فئو دالیست ها و شاهان اروپا یک دوره طولانی اختناق آور و تاریکی را که به "قرون وسطی" معروف است حاکم کرد.

 طغیانی که قبل از صنعتی شدن اروپا علیه کلیسای مسیحیت و پاپ به وجود آمد و باعث اصلاحات مذهبی و ایجاد دو فرقه بزرگ "پروتستان" و "کاتولیک" شد، در واقع چالشی برای دنیای مسیحیت بود.

بدین ترتیب تمدن مسیحیت در مقابل "اسلام علم دوست و آزاد اندیش مترقی"، چهره تازه ای گرفت!با فرا رسیدن انقلاب صنعتی و آغاز دوره اومانیسم، مسیحیت و دین یک موضوع و مساله خصوصی و فردی شد و علم جدید و صنعت، خدای دوران جدید اروپا شد.

اما سالگرد "کریسمس" تحت تهاجم مادیات غربی، ابعاد "تجارتی و مصرفی"به خود گرفته است!

...

  امروز سالگرد کریسمس ، نه به عنوان تولد یک پیامبر و ظهور یک نظام دینی و روش اجتماعی ، بلکه به عنوان "یک جشنواره سکیولار جهانی" ترویج می شود!

"انتفاضه" بر عکس کریسمس مسیر دیگری را طی می کند.قیام جوانان فلسطینی تنها علیه صهیونیسم نیست، بلکه علیه نظام و ارزشهایی است که صهیونیسم در آغوش گرفته و پرورش داده است!

سالگرد انتفاضه نشان می دهد تا چه حد رهبران قدیمی فلسطینی به کمک یاران غربی خود، معنای دین و صلح و عدالت را با مصلحت گری سیاسی عوض کرده اند!

.... متن کاملتر را می توانید در ادامه مطلب بخوانید!

"آن طفل گفت همانا من "بنده خدا"هستم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.... و "سلام حق بر من باد روزی که بدنیا آمدم و روزی که از جهان بروم و روزی که برای زندگانی ابدی آخرت باز برانگیخته شوم!(آیات شریفه 30و31 سوره مبارکه مریم سلام الله علیها)

دوشنبه 4 دی ماه، مصادف با دو سالگرد تاریخی است، یکی قدیمی و دیگری معاصر، هر دو سنتی و هر دو به تناسب خود جهانی و بین المللی!

  دنیای مسیحیت"تولد حضرت عیسی مسیح -علیه السلام-" را تحت عنوان کریسمس جشن میگیرد و برای فلسطینی ها و امت اسلامی نه تنها تولد یکی از پیامبران تاریخ است بلکه "سالگرد انقلاب فلسطین یا انتفاضه" است.شباهت و تفاوت هر دو سالگرد از جنبه اجتماعی و سیاسی و جامعه شناسی بسیار بارزتر و برجسته تر ار آن است که تصور شود.

 هر دو واقعه آغاز نهضت و مبارزه علیه "گمراهی" و "ملی گرایی" و "طایفه پرستی" در قوم یهود بود و هر دو نهضت از نهادهای سنتی و توحیدی که صلح  و عدالت پایه های اصلی آنها را تشکیل می دادند، سرچشمه می گرفت. در پیشاپیش هر دو رستاخیز،نسل جوان بود و ابعاد و تاثیرات هر دو خیزش بین المللی و سیاسی و دینی.

  هر دو بیداری و تحرک بسیجی و علیه ظلم وستم بود و برای آزادی "بیت المقدس"، شهری که تبعیض نژادی نباید در آن راه یابد و وحدت گرایی و احترام به حقوق بشر و انسانیت باید در آن حکمفرما باشد.

 اشتراک این دو سالگرد تقریبا به همین جا خاتمه پیدا می کند و این تفاوت های دو جشنواره، تحت نظام جهانی امروز است، که باید مورد مطالعه و رسیدگی قرار گیرد.

   در حالی که دو هزاره از سالگرد تولد حضرت مسیح علیه السلام می گذرد، تاریخ تولد انتفاضه یا قیام مردم فلسطین علیه صهیونیسم و نیروهای اشغالی ،کمتر از دو دهه می باشد.

سالگرد اولی تحت تهاجم مادیات غربی، ابعاد "تجارتی و مصرفی"به خود گرفته و سالگرد دومی تحت حملات نظامی و تبعیضات قومی و ملی نشانه "مقاومت امت اسلامی"و نمونه گسترش مبارزات علیه نظام جهانی شده است.

عید کریسمس از یک واقعه تاریخی و دینی و فرهنگی به یک جشنواره تجارتی، بازرگانی و مصرف گرای نظام سرمایه داری تبدیل شده است که در آن روز تولد یک پیامبر ، "وسیله بازاریابی" شده و توده های مردم به صورت "مصرف کننده" در انتهای ریسمان مادی گرایی قرار گرفته اند!

در یک سنجش آگاهی از عید کریسمس که در میان کودکان و نوجوانان آمریکا،چند سال قبل،صورت گرفت، 40درصد آنها از اینکه این جشنواره روز تولد جضرت مسیح علیه السلام است بی اطلاع بودند و این ایام را باخرید و هدایا و حضور بابا نوئل و تزئین درخت می شناختند!

تردیدی نیست که در شب کریسمس، "پاپ" رهبر کلیسای کاتولیک  از واتیکان پیام سالیانه خود را خواهد فرستادو میلیونها مسیحی در نقاط مختلف دنیا برای "دعای سالیانه" به کلیسا ها رو خواهند آورد و این مراسم کم وبیش در دنیای مسیحی ارتودکس(شرقی) ، یک هفته بعد تکرار خواهد شد!

ولی این گردهمایی محدود، با تهاجم مادی و بسیج مصرف گرایی دنیای سرمایه دار،قابل مقایسه نیست.بیش از کلسیا ها و معابد ،این "فروشگاههای بزرگ" غرب هستند که در ایام کریسمس تا نیمه های شب و حتی گاهی 24 ساعته ، درهای خود را بازگذاشته و از مردم استقبال می کنند.این ، پول و مادیات و شرکت های تجاری هستند که بر سالگرد کریسمس تسلط داشته و حکومت می کنند، نه معنویات !!!

در دهه های اخیر موسیقی مذهبی و کلاسیک غرب در خدمت سرمایه داری در برنامه های تبلیغاتی و تجاری کریسمس ادغام شده  و این تهاجم وقیح فرهنگی ،به قدری زشت شده است که به تدریج موجب اعتراض مردم عادی قرار می گیرد. امریکائیها در مقایسه با دو دهه گذشته شش بار بیشتر هدف آگهی های تجاری هستند. یک شخص معمولی در امریکا روزانه سه هزار آگهی تبلیغاتی دریافت می کند و در ایام کریسمس و دنیای الکترونی این آگهی ها در رادیو و تلویزیون نسبت به محتویات دیگر، پر سر و صدا تر است!

ظهور حضرت عیسی -علیه السلام- در حقیقت پاسخی بود به انحصارگرایی و قوم گرایی یهودیت و ترویج برادری و خواهری انسانیت، ولی طولی نکشید که رهنمودهای این پیامبر در نظام امپراطوری روم دفن گردید و "کلیسای مسیحیت" با اتحاد فئو دالیست ها و شاهان اروپا یک دوره طولانی اختناق آور و تاریکی را که به قرون وسطی معروف است حاکم کرد. طغیانی که قبل از صنعتی شدن اروپا علیه کلیسای مسیحیت و پاپ به وجود آمد و باعث اصلاحات مذهبی و ایجاد دو فرقه بزرگ "پروتستان" و "کاتولیک" شد، در واقع چالشی برای دنیای مسیحیت بود. بدین ترتیب تمدن مسیحیت در مقابل "اسلام علم دوست و آزاد اندیش مترقی"، چهره تازه ای گرفت!

 با فرا رسیدن انقلاب صنعتی و آغاز دوره اومانیسم، مسیحیت و دین یک موضوع و مساله خصوصی و فردی شد و علم جدید و صنعت، خدای دوران جدید اروپا شد!

با صعود نظام سرمایه داری در قرون نوزدهم و بیستم و "علم دوستی بدون دین و اخلاق "و "تکنولوژی بدون ترمز و بی بند وبار"، مسیحیت کاملا در ارزشهای مادی و اقتصادی و بازرگانی عصر جدید ادغام شد.امروز سالگرد کریسمس ، نه به عنوان تولد یک پیامبر و ظهور یک نظام دینی و روش اجتماعی ، بلکه به عنوان "یک جشنواره سکیولار جهانی"ترویج می شود!

"انتفاضه" بر عکس کریسمس مسیر دیگری را طی می کند.قیام جوانان فلسطینی تنها علیه صهیونیسم نیست بلکه علیه نظام و ارزش هایی است که در آغوش صهیونیسم رشد و پرورش یافته است!

سنجش افکار عمومی در فلسطین نمایان وسعت گیری "اسلام گرایی" و ناراحتی اعراب از "ملی گرایی" و "نوگرایی غربی" است!

 سالگرد انتفاضه نشان می دهد تا چه حد رهبران قدیمی فلسطینی به کمک یاران غربی خود، معنای دین و صلح و عدالت را با مصلحت گری سیاسی عوض کرده اند.

تجاری شدن مقدسات سنتی و مذهبی از یک طرف و مقدس شدن اعتراضات و تظاهرات ضد استکباری از طرف دیگر دو نقطه مقابل و دو قطب متفاوت از تحولات چند دهه اخیر هستند.

سالگرد مسیحیت نشان می دهد که جوامع امروزی از نفوذ سیستم سرمایه داری حاکم مصون نیستند، سیستمی که ارزشهای آن معنی و دایره واژه هایی چون "دموکراسی" ، "آزادی" ،"جامعه مدنی" و "معرفت شناسی" را تعیین می کند!

یکی از سوالات محوری این است:

اگر "توسعه"و "پیشرفت" باید صورت گیرد و اگر روند دگرگونی اجتماعی یک روند جاری و پیوسته است، کدام ویژگیهای فرهنگی که با پیشرفت اجتماعی در ارتباطند، باید پذیرفته و کدام ویژگیها یاید حذف شوند؟

در ارتباط با تغییر ارزشهای یک جامعه رو به توسعه ، چه کسی باید سرعت تغییر را تعیین کند، با چه کسانی ،به چه منظوری، تحت چه شرایط و با چه شیوه ای این تغییرات باید عملی شوند؟

منبع: روزنامه کیهان،4/10/1376




هم اندیشی