تبلیغات
.: جهاد مقدس :. - فَهَل یَنتَظِرون؟

فَهَل یَنتَظِرون؟

جمعه 22 شهریور 1387 01:00

 
ارسال شده در: منتظر چه هستید؟! ،

   مدتی است فکرم درگیر این مسئله است ، نمی دونم چطور باید بیانش کنم ؟ اصلا تا چه حد ضرورت داره ؟ و ... ؟ اما چون خیلی ذهنم را درگیر کرده ، برای رهایی از این وضع تصمیم گرفتم به بهانه 11 سپتامبر ؛ در جهاد مقدس مطرح نمایم :

      فصل اول از ویرایش چهارم کتاب  “The Media Student s Book” 1، در مبحث شیوه های تفسیر عکسهای خبری به تفسیر تصویری از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 پرداخته است. عکس، چند سرباز را نشان می دهد که در تلاشند تا پرچم امریکا را بر روی ویرانی هایی که در ژاپن بوجود آورده اند، برپا کنند. و اما تفسیر عکس مذکور به نقل از کتاب1 :

  •       [( تصویر 14-1 : در 19 فوریه 1945 ، 30000 سرباز امریکایی ، مقارن با ﭘایان یافتن جنگ جهانی دوم ، به سواحلِ آرام ِ لوجیما”Lwo Jima”  حمله کردند ، بعد از چهار روز ، 5563 نفر کشته شدندو 17000 نفر مجروح شدند ، آنها دو هدف داشتند: مونت سوریباشی و یکی از جزایر دوگانه فرودگاهها. با تسخیر مرز اصلی سوریباشی “Suribachi”  ، "جو رزنتال “Joe Rosenthal” (عکاس خبری امریکایی ،همراه سربازان در ژاپن) چندین عکس از استقرار ﭘرچم  بر زمین  برداشت. این یکی از آنهاست که جایزه ﭘولیتزر به آن اعطاء شد .همچنین در فیلم های متعدد از آن استفاده شده و نیز چندین بنای یادبود ، تمبر پستی و هزاران تصویر دیگر از روی آن تهیه شد (1997).]

... و توضیحات و آسمان ریسمان بافتن های بعدی که ارزش خواندن ندارند، اما لازم است خوانده شود ، چرا؟

به یک پاراگراف دیگر توجه کنید :

  • [ یکی از سبکهایی که این تصویر بر پایه آن تهیه شده ، موضوع میهن پرستی امریکایی و جنگ جهانی دوم بوده است .گروه سربازان ، ویژگی یادبود دارند ( در واقع ، عکس بعدها به عنوان مدلی برای یک مجسمه یادبود در واشنگتن ، مورد استفاده قرار گرفت .) کلاههایشان ( ما نمی توانیم چهره ، سن ، یا درجه زیبایی یا رنگ پوست آنها را ببینیم ، دو نفر از آنها از بومیان امریکا بودند. ) ، وضعشان نسبت به دوربین بی توجه بود (بدون تماس چشمی )، و ناشناس بودن آنها مورد تاکید است.

           شاید این فضای باز برای شگفتی ما در مورد آنها، به خوبی از هر دلالت آشکار بر نژاد یا اصالت و طبقه ،پرهیز کند و همچنین هر کسی به راحتی با مشاهده و خواندن آن تنها بر "سربازان امریکایی" دلالت معنایی یابد. پرچم به نوعی در بالا ، تحت الشعاع مردی که آن را در جایش مستقر می کند ، نیست. در عوض به نظر می رسد که با تلاشهای ِدر حد کمال آنها در آسمان قرار می گیرد و بالای سر آنها می ایستد ( بارکر ، 1991 ).  بر اساس مقدار فضای اختصاص یافته به آسمان ، به وضوح قسمتی از احساسها و کوششهای مردان در جهت  چیزی که برایشان اهمیت دارد، دیده می شود. همچنین آسمان (یا بهشت) برای بعضی خوانندگان معنای مذهبی دارد. و ... ]

... اینهمه توضیح و تفسیر ، در حالی که به گفته تاریخ ، حضور نظامی امریکا در پایان جنگ جهانی دوم در سال1945 ، در ژاپن به یک فاجعه انسانی بدل شد. فاجعه ای که ژاپن را برای همیشه ساکت و مطیع سیاست های امریکا نمود. نمی خواهم وارد این مقولات شوم ، به ادامه ماجرا و سوء استفاده های "نمادی" دیگر از این تصویر توجه نمائید :

  • [ ( تصویر 16 – 1 : مامورین آتش نشانی در مرکز تجارت جهانی "11 / 9 " ، در یک حرکتی که با گروه لوجیما  هم شباهت و هم تفاوت داشت ، قرار گرفتند.)

      در دوره افزایش حس میهن پرستی ، تصویر 16 – 1 ، شبیه "متن بسته ای" برای افزایش دلگرمی به نظر می رسد. می توان گفت این تصویر فقط یک قرائت دارد: " آتش نشانان قهرمان آمریکایی در تلاش برای بالا کشیدن پرچم ، در پس زمینه حمله تروریستی در نیویورک ." اما مانند هر تصویر دیگری، این تصویر نیز معانی بسیاری دارد و نمی توان ضمانت کرد که تنها یک قرائت معنایی دارد.]

  استیو بل “Steve Bell”، کاریکاتوریست مشهور انگلیسی، با ظرافت و نکته سنجی ، روایت دیگری را بیان می دارد ، که قابلیت خواندن و تفکر دارد :

  • [( تصویر 18 – 1 : استیو بل ، مزار شریف ، 29 نوامبر 2001 ، یک تفسیر کاریکاتوری راجع به بحث در رابطه با عملکرد امریکا در طی حمله به افغانستان ، بعد از 11 سپتامبر 2001 .)

      تصویر 18 – 1 ، که به تصویر لوجیما ارجاع داده می شود ، توسط کاریکاتوریست معروف انگلیسی " استیو بل "”Steve Bell”  ، کشیده شده است. او اغلب مطالب سیاسی اش را با مراجعه به نقاشی های قدیمی انتخاب و سپس آنها را به صورت ساختار کاریکاتوری ارائه می دهد. البته وقتی که " چیزی اتفاق افتاده باشد " ، نه اینکه مانند عکاسان خبری که به نوعی واقعیت؟ را ، ترسیم می کنند. بل کاریکاتور خود را با یک جِناس کلامی بیان  می نماید ، با عنوان :

"بالا بردن معیارهای عدالت بین المللی ، مزار شریف" !

او عکس روزنتال را به عنوان  یک تصویر قدیمی انتخاب نمود و با استفاده از دلالت کننده های اساسی ، یک قرائت مخالف با میهن پرستی را به استواری سه تصویر قبل، بوجود آورد :

 "پرچم برافراشته امریکا که دگرگون شده است. در "پرچم امریکا" ستاره دلالت بر وجود تعدادی از ستاره های ایالت متحده می کند ، خطوط قرمز که بسیار به سختی با آنها همخوانی پیدا می کند، بیشتر بیانگر خون کسانی است که در انقلاب ضد انگلستان ، برای استقلال در قرن 18 حضور داشتند ، و بر این امر دلالت می کند.

به هر حال در روزهای بعد از 11 سپتامبر ( ستاره درخشان پرچم نماد عزای ملی ، و سپس بیشترین سنت آن ، اعتراض و دعوت به جنگ با دشمنان بود.)

"بل" ، دو ماه و چندی پس از بمب گذاری در امریکا ، خطوطی شبیه به چکیدن خون ، و ستاره ها را به شکل جمجمه و استخوان های متقاطع مرده یا علامت دزدان دریایی ایجاد کرد :

 اگر چه اجساد پراکنده بر روی زمین غرض اصلی وی را بیان می کنند ، اما قضاوت اصلی کاریکاتور بر لباسهای یک شکل و دستارها (لباس مردم بومی افغانستان) می باشد ، ودر نگاه مردم امریکا ،  اجساد چندان به چشم نمی آیند (واضح نیستند) .

در پایان ؛ به جای آوارها و لاشه هواپیما و خرابه ها که (در عکس روزنتال ) دیده می شد، از تصویر "خارج شد" ( هم در ترکیب و هم در طرز تفکر ) ؛ و در طرح( بل) ، خسارت ترسناک ِ جنگ  و اجساد انسان ها ، که در تمام اطراف پیش زمینه ، میانه و در پس زمینه تصویر پخش شده اند، دیده می شود.]

   مطلب طولانی شد ،و اما درگیری ذهنی من !؟ ... سخت ترین قسمت هم همین است ، نمی توانم نامی برای آن بگذارم . وقتی نامی برای مساله ، برنامه و .. می گذاری، نیمی از کار انجام می شود ، اما هنوز عنوان مناسبی نیافته ام !

فقط در یک جمله ، آیا در رابطه با هشت سال دفاع مقتدرانه و مظلومانه ما چنین حرکتی انجام گرفته است؟ اصلا آیا به نظر پژوهشگران ما( در این زمینه)، چنین کاری ارزشمند است ؟ کسی جسارت انتخاب چنین موضوعی را برای پایان نامه ارشد و دکتری خود دارد؟ یا اینکه فکر می کنیم ، ترجمه ویرایش چهارم چنین کتابهایی- که من حتی یک جمله جدید در آن نیافتم و شبیه کارهای گردآوری دانشجویی بود- ارزشمندتر و شاید هم راحت تر! باشد؟

در ضمن دوستان عزیز ؛ در اینترنت به دنبال تصاویر گشتم که آنها را بر روی وبلاگ قرار دهم ، هیچ اثری از کاریکاتور تصویر شده توسط "استیو بل " نیافتم،اما تا دلتان بخواهد از دو تصویر دیگر در سایزها و فرم های گوناگون موجود بود! پس جهاد مقدس نیز آن دو تصویر را بایکوت نمود.

...................................................................

1.”The Media Student s Book”  ، نوشته:گیل برانسون ، ری استنفورد ،انتشارات راتلج، چاپ چهارم، پائیز 2007 . 




هم اندیشی